lördag 11 september 2021

Efter sommaren kommer hösten









 Efter två dagar med riktigt  sommarväder med höga temperaturer svepte den härliga hösten in. Ja, jag älskar hösten. Tänk alla härliga färger i naturen, alla mysiga middagarna med mustiga soppor och grytor, alla trevliga promenader i skogen med varm choklad och korvgrillning, alla ljuslyktor man tänder lite överallt. Sen får vi inte glömma att i och med hösten kommer är det inte så långt kvar till jul. 

Idag vaknade jag till ett kallt och blåsigt väder och lite regn från och till. Eftersom det vankas jobb i eftermiddag och kväll blir det inget större projekt idag. Gå igenom lite jullådor och se vad som behövs inhandlas i år till allt pynt som surrar runt i mitt huvud. Är ju inte så pysslig av mig i det slaget att jag gör en massa julpynt själv men gärna något lite varje år. 

För att komma riktigt i stämning behövs ju en julfika. 

Invigde min nya form med pepparkaksfigurer från Nordic ware nu på morgonen. Wow, varför har jag inte skaffat deras formar tidigare? 




Recept mjuk pepparkaka 

100 g smör

1 1/2 dl filmjölk

2 ägg

2 dl strösocker 

1 1/2 tsk malen ingefära 

1 1/2 tsk malen kryddnejlika 

2 tsk malen kanel 

3 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat 


Till denna formen 

Sätt ugnen på 190 grader.

Smält smöret, häll i filmjölken och låt det svalna.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner smörblandningen i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. 

Häll smeten i smord och bröad form, i en Nordic Ware form är det viktigt att du smörjer med rumsvarmt smör, ej smält smör med en pensel och bröar med vetemjöl. Häll i smeten och grädda mitt i ugnen i ca 20 min. Låt svalna i formen i 10 min inan du skakar lös figurerna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...