söndag 14 november 2021

Bak till mellansonens kväll med nära och kära



 Kommit in i tuff period där jag vill så mycket men orken finns inte. Denna gången var det verkligen en envis förkylning, där rethostan på natten fortfarande finns kvar och tröttheten. Hade tänkt börja pynta denna helgen men nu är det söndag em och det enda som hänt är att allt halloween är nedpackat och några lådor med julpynt har kommit in från förrådet. 

Nåja, nu till dagens äventyr. Upp i morse och satte igång med dagens bak till kvällens kalas. Mellansonen fyller år på onsdag men vi firar honom ikväll inom bara familjen. Efter hans önskemål blev det bakat saffransgrottor med salmbärssylt och minicipcakes med dumlefluff. Mannen min kläcker ur sig käckt, är nog enda gången jag har gått på kalas och ska ha kakor med mig. Ja, vad gör inte en mamma när sonen frågar snällt och vet att jag gärna bakar och han hjälper mig med andra saker jag behöver hjälp med. 



Recept saffransgrottor med salmbärssylt (30st)

200 gram smör

1 dl socker

4,5 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

1 påse saffran


Vispa ihop smör, socker och saffran poröst. Tillsätt mjölet, vaniljsockret och bakpulvret. Blanda ihop till en smidig deg. Låt vila i kyl i 30 minuter. 

Dela degen i två delar och rulla till avlånga rullar. Dela varje rulle i 15 bitar och rulla varje bit till en boll. Placera småbrödsformar på en plåt och lägg en boll i varje form. Gör en grop i varje boll med hjälp av tummen och klicka i lite salmbärssylt. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 12 min. 



Recept minicupcakes med dumlefluff ( 30 st)

Muffins

2 ägg

50 gram smör

2 dl socker

2,75!dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

1 dl vatten

Smält smöret och tillsätt vattnet. Vispa ihop ägg och socker poröst. Blanda ihop i en bunke vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Varva ner smörblandningen och mjölblandningen försiktigt i äggsmeten och vispa ihop till en jämn smet. 

Placera ut minimuffinsformar på bakplåt och häll i lite smet i varje form. Grädda mitt i ugnen i 209 grader i 12-14 minuter. 

Dumlefluff

3 dl vispgrädde 

200 gram dumlekolor (ca 22st)

Häll grädden i en kastrull och lägg i kolorna. Värm upp och rör ut kolorna så att de smälts. Grädden får inte koka. 

Låt gärna grädden står i kylen över natten. Vispa sedan till ett fluffigt fluff. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...