onsdag 3 november 2021

Julegrisen och Världsrekord i jul



Hej!

Jag heter Melker och är 17 år gammal. Idag har jag tagit över mammas blogg för att recensera två stycken julböcker jag har läst, Julegrisen skriven av J.K. Rowling och Världsrekord i jul skriven av Anna Jansson. 



 Vi börjar med Världsrekord i jul som är skriven av Anna Jansson. För vuxna är nog hon mest känd för att ha skrivet böckerna om Gotlandspolisen Maria Wern. 

Denna boken som jag har läst ingår i barnboksserien Emil Wern detektiv som ni nog kan lista ut handlar om Marias son Emil. Denna bok är den tjugoförsta i serien om Emil, hans vänner och hans lillasyster Linda. 



Handlingen denna gången utspelar sig som vanligt på Gotland och det är i juletid och dags för Visby Mästerskap i pepparkakshus. Ett mästerskap som endast barn får deltaga i. Emil och hans vänner bakar olika pepparkakshus och ställer ut i tävlingen. Men ett av bidragen försvinner mystiskt och det blir Emil och hans vänner som reder ut mysteriet. En sak är säker att någon i juryn är skyldig. 



 


Boken är lättläst och jag ger den 🎅🏼🎅🏼🎅🏼


Nästa bok jag läst är Julegrisen av J.K.Rowling, mest känd för Harry Potter böckerna. Historien om Harry Potter har följt mig i hela min barndom, filmerna, alla legoset, böckerna som mamma först hade högläsning ur när jag var mindre och som jag själv sedan har läst när jag kom upp i 10-årsåldern. 

Jag kommer så väl ihåg den förtrollande världen i Harry Potter historien så förväntningarna i denna bok om Julegrisen är höga. 


Lille gris (LG) är Jacks älskade gosedjur som har funnits där jämt med honom genom glädje och sorg. Torkat bort tårar när det har behövts och har funnits tätt intill honom och har lyssnat och varit den där bästa vännen som alla vill ha. En julafton försvinner LG men som vi alla vet är julen magisk och julafton är mirakels dag då även gosedjur kommer till liv


Här kommer LG:s irriterande kusin och ersättare Julegrisen in och tillsammans med Jack ger de sig ut på en magisk resa till Förlorien, ett land där alla glömda och förlorade saker hamnar i jakten på älskade LG. Här träffar de på en modig kompass, en talande lunchlåda men även ovanorna Mobba, Sockerglufs med flera. 



Boken tar med dig på spännande äventyr och det märks att boken är skriven för de lite mindre barnen. Borta är ju alla de där fantasifigurerna som man ibland kände en liten kittlade skräck i kroppen när man läste om Harry Potter. 

Trots det så vill jag ändå ge 🎅🏼🎅🏼🎅🏼🎅🏼 för en rolig resa med en hel del skratt men också en hel del tårar då man tänkte tillbaka på sina egna älskade saker som inte längre finns kvar pga olika anledningar men som är djupt saknade


Jag tackar så mycket för att jag fick överta bloggen denna dag och att du har läst mina recensioner av de två böckerna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...