torsdag 4 november 2021

Sockerkaka i granskog

 Idag invigde jag en av mina bakformar jag fick i födelsedagspresent. Hade önskat många olika bakformar  från Nordic ware då jag har fastnat för deras bakformar. 

Idag blev det bakformen pine forrest som liknar en granskog. 


Recept sockerkaka 

3 ägg      

3 dl  strösocker 

75 g smör

1,5 dl vatten

4 1/4 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver 

3 tsk vaniljsocker

Pastafärg, här tog jag Wilton moss green


Sätt ugnen på 175 grader

Vispa ihop ägg och strösocker poröst, smält smöret och häll i vattnet . Blanda mjölet, vaniljsockret och bakpulvret i egen bunke. Varva försiktigt ner smöret med vattnet och mjölblandningen i äggsmeten och vispa till en jämn smet. Häll i pastafärgen och vispa lite till. 

Smörj in bakformen och strö.  När det gäller Nordic Ware bakformar är det viktigt att smörja in bakformen i kallt smör och strö med endast mjöl. 

Grädda längst ner i ugnen i 175 grader i 45 minuter. 


Blev en god eftermiddagsfika när vi fick besök här 



                   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...