lördag 22 januari 2022

Bakning i karantänbubblan

 Inte alls kul att sitta i karantän, känner mig inte alls sjuk har bara varit lite snuvig. Inväntar provsvar. I all tråkighet har jag storstädat gamla lådor och hittade en receptbok jag fick när jag flyttade hemifrån för 31 år sedan. Där fanns mina två favoritrecept jag ofta bakade då, vaniljkrämbullar och äpplemuffins. Var bara tvungen att testa dem idag.



Recept äpplemuffins 15 st

Muffinssmeten

50 g smör

1 dl vatten

2 dl strösocker 

4 dl vetemjöl 

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

2 ägg


Fyllning

2 äpple

1/2 dl strösocker 

1 msk malen kalen



Sätt ugnen på 200 grader

Smält smöret på låg värme, tillsätt vattnet. Vispa ägg och strösockret poröst. Blanda vete mjöl, bakpulver och vaniljsockret. Varva ner mjölblandningen och smörblandningen i äggsmeten och vispa till en jämn och fin smet. 

Skala äpplena och dela dem i mindre bitar. Blanda ihop strösocker och kanel i en skål, lägg i äppelbitarna och blanda väl. 

Lägg i lite smet i varje muffinsform, lägg sedan ca en matsked med tärnade äppelbitar ovanpå. Avsluta med en klick smet ovanpå äppelbitarna. 

Grädda mitt i ugnen i 15-17 minuter. 

Pudra gärna på lite florsocker 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...