torsdag 14 april 2022

Recept Flädercurd

 


Recept Flädeecurd

1,5 dl flädersaft-koncentrerad

0,5 dl strösocker

2 ägg

75 g smör


Blanda flädersaft, strösocker och ägg i en skål, vispa under vattenbad (jag brukar använda rostfri skål som jag sätter i en kastrull med  sjudande vatten) tills curden har tjocknat ca 3 min. 

Ta skålen åt sidan och vispa ner smöret i små bitar. 

Häll upp curden i en skål, ställ den i kylen för att stelna. Därefter häller jag curden i en burk. Curden håller 1 vecka i svalt förvar. 

Flädercurd brukar jag använda på scones eller som fyllning i kakor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...