fredag 19 augusti 2022

Jul med Astrid Lindgren


Ingen stor och sann julälskare kan väl ha missat gårdagens stora nyhet, svt storsatsning på Jul med Astrid Lindgren. 

När jag först läste rubriken tänkte jag jaha men den där filmen har de visat flera gånger på tv. Tänkte på ungarnas gamla dvd- film här med olika klipp från Astrid Lindgrens filmer. Förstod sen när jag läste hela artikeln att så inte var fallet utan här skulle man göra något helt nytt. Blanda lite gamla arkivklipp från Pippi Långstrump och Vi på Saltkråkan med nya animationer av Nils Karlsson Pyssling, Emil i Lönneberga, Kajsa Kavat och Räven och Tomten. 




Programmet kommer att ramas in av trägöken Lustig-Gök. En gök som bor i en klocka och har koll på allt  som händer i världen. I Jul med Astrid Lindgren har han blivit animerad till en levande karaktär och kommer att presentera de olika Astrid Lindgrens klassikerna under programmet som räknas vara 1 timme långt. Jag tänker direkt på Benjamin Syrsa som leder Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul. 

Figuren Lustig-Gök har jag för mig att jag läste för en del år sen när jag kom över en del ganska så okända noveller. 

För oss som är uppväxta med Astrid Lindgrens filmer som spelades in på 60 och 70-talet kan det kanske vara svårt att ta till med de nya animerade filmklippen men ett som verkligen har blivit en succé är Räven och Tomten som svt har visat de tre senaste åren på julafton precis innan julvärden tänder ljuset och det är dags för Kalle Anka. 



Jag är övertygad om att Jul med Astrid Lindgren kommer att bli en klassiker men den stora frågan för mig som prompt håller på regeln att tv stängs av efter Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul kommer att få se programmet på julafton eller det blir ett program vi spelar in och ser på juldagen då vi bara går runt i pyjamas och myser. 

Dock kan jag nog sakna att man inte tar in lite Alla vi barn i Bullerbyn och Madicken nu när man storsatsa på något stort och juligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...