tisdag 20 september 2022

Chokladprovning




 Häromkvällen hade vi chokladprovning här hemma i familjen. Tre olika sorter blev det, Plopp med fresh mint från Cloetta, äpple & kanel från Marabou och Karl Fazer mjölkchoklad med gröna kulor.

Plopp med fresh mint från Cloetta har jag testat innan på jobbet med mina arbetskollegor där den blev en stor favorit. Många förknippar mint med tandkräm och visst kan det bli för mycket mint ibland och den där känslan av tandkräm är ju inte så gott i godis. Här kommer inte den känslan, smaken av mint finns där då det är mintcreme  i chokladen men den känns inte så stark utan den är len och krämig. 

Betyg genomsnitt 3,2, mitt personliga betyg är 4




Äpple & kanel från Marabou, känns lite som en repris på Marabous äppelpaj. Choklad med bitar av äpple och kanelkex. Äppelsmaken finns där men kanelen hade jag önskat mer av. Är inte så förtjust med frukt i choklad.

Betyg genomsnitt 3,7, mitt personliga betyg är 3 mest för att det är Marabous mjölkchoklad. 



Karl Fazer mjölkchoklad med gröna kulor. Så glad jag blev när jag såg denna. Älskar gröna kulor som är så starkt förknippat med mina barndoms jular. Gröna marmeladkulor som de flesta förknippar med gamla farmor eller mormor. Själv har jag mina minnen om en träask i mammas linneskåp. Här har vi små bitar av marmeladkulorna i chokladen. 

Betyg genomsnitt 3,8 mitt personliga betyg är 4, här hade jag önskat att det var Marabous mjölkchoklad för då hade den fått full pott från mig. 



Ärligt talat när det gäller gröna marmeladkulor i choklad så föredrar jag chokladpralinerna som kom häromåret. 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...