onsdag 12 oktober 2022

Veckans Julgäst vecka 41




Veckans julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor.  

Denna veckans gäst är Maria som har julkontot mias_julextas




Hur kom det sig att du startade ett julkonto?

Jag ville ha möjligheten att dra ut på det härliga med julen så mycket som möjligt. Och dessutom är det så mysigt att vara en del i den trygga julinsta-gemenskapen. Sociala medier kan ha ett rätt tufft klimat i vanliga fall. Men på julinstagram är alla snälla och hjärtliga och sprider bara kärlek och julstämning. 


Med vilka 5 ord skulle du beskriva din jul? 

Förväntan, familj, glädje.  Extra allt! 


Vad betyder julen för dig? 

Allt! 😂 Det är den som får mig att ta mig igenom den mörka kalla vintern. För motsägelsefullt nog, så trots att jag älskar JULEN, så hatar jag vintern i övrigt. 

Ska jag vara lite mer seriös så hade jag en tuff jul 2004 när min syster spårlöst försvann i tsunamin. Efter det var ju julen ingen höjdare på ett tag. Men sedan bestämde jag mig för att återerövra julen och göra det till ”min” högtid, istället för sorgens. Och sedan när jag fick mina underbara barn, förstod man verkligen vad julen handlade om! Barnen förstärker julglädjen tusenfalt. Och nu står man här, helt jultokig…


När börjar din jul och när slutar den? 

Den slutar aldrig i sinnet! 
Själva julpyntet börjar jag så smått med att ta upp i oktober/november. Nu har vi tex tagit fram den första granen och pyntat den. (Men jag får bara hålla mig på nedervåningen med pyntet tills halloween äntligen är över)
Sedan får julen stå framme till nyår. Men redan januari/februari börjar jag planera och förbereda nästa års jultema. Jag kör nämligen alltid olika teman varje jul. Förra året var det rosa jul, detta året avslöjar jag inte än. Där gäller det att hålla utkik på mitt Instagram. Vilken cliffhanger va! 


Har du någon jultradition du håller hårt på 
och vilken är den? 

Från 1:a december har jag på mig en ny jultröja och matchande julörhängen på mig varje dag ända
 fram till julafton. 
Då får man julstämning varje dag, oavsett hur grå och tråkig den dagen må vara i övrigt. Då är det bara att titta neråt så värmer det lite extra i jul-hjärtat...


Stort tack till Maria för att du ville vara med
 som Veckans Julgäst 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...