onsdag 26 oktober 2022

Veckans Julgäst vecka 43



Veckans julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor.


Denna veckans gäst är Hanna Cecilia som har kontot hannaceciliasjul 




Hur kom det sig att du startade ett julkonto?

 ”Men du kan ju inte fixa med julen NU” var ständiga kommentarer på mitt vanliga, privata instagramkonto. Jodå, det kunde jag - men fanns det en plats där det faktiskt kunde uppskattas? Och där jag kunde samla mina tankar och bilder och vara i ett ständigt julrus? Svaret är givet - det fanns det ju! Och förutom ett hörn för min egen jul blev jag också insläppt i hem och människors liv kors och tvärs över världen, med en gemensam, underbar nämnare - kärlek till julen.


När startar din jul och när slutar den? 

Min jul startar egentligen i oktober. Då är det fritt fram för mig att spela julmusik, baka saffransbullar och julpyssla ute som inne. Men efter en tuff sommar på flera sätt längtade jag efter något fullt av glädje, harmoni och kreativitet och kickade igång redan i september, Vem vet, kanske blir det augusti nästa år? Den håller på till någonstans mellan min födelsedag i början av januari och tjugondag knut.


Julen är en härlig tid men vi går mot oroliga tider. Har du något spartips att dela med dig 

Jag slår ett slag för att dela upp kostnaderna och planera väl, men också för att ge bort klappar som tillverkas, inte köps. Min mamma brukar få en egenskriven julsaga. Mormor får kakor, kola och annat julsött. I skogen finns fantastiska grenar och kottar att göra arrangemang av som gåbort-present. Och jag älskade att jag och min man förra året i tillägg till biobiljetter fick barnvaktstid så vi kunde gå på bio medan barnen hade det kul. 


Med vilka 5 ord skulle du beskriva din jul? 

Varm, nära, nejlikadoftande, glimrande och stämningsfull


Vilka maträtter måste finnas på ditt julbord samt vilka hade kunnat ta bort om det blir kris?

Mammas vitlöksströmming, kallrökt lax och mitt eget vörtbröd måste finnas. Jag kan skippa jansson och grönsakerna som brukar dyka upp.


Stort tack till Hanna Cecilia för att du ville vara med
 som Veckans Julgäst 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...