onsdag 2 november 2022

Veckans Julgäst vecka 44




Veckans julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor.


Denna veckans gäst är Jessica  som har kontot enunderbarjul




Hur kom det sig att du startade ett julkonto?

Jag har alltid älskat både julen och allt runt omkring högtiden. 

Minns att jag en sen kväll under hösten 2015 ramlade över några olika svenska jul-instagramkonton.
Så inom loppet av några minuter hade jag själv startat upp ett… och missminner jag inte mig, så var mitt allra första inlägg om BLOSSA’s årgångsglögg - Earl Grey.

Mycket har hänt sedan dess! ☺️

Sist men inte minst så är gemenskapen som finns mellan de flesta av oss ”julinstagrammare” och våra följare något man önskar att sociala medier alltid skulle vara. 


Vilket är ditt första julminne?

Har så många fina julminnen och vet inte riktigt vilket som är mitt allra första.
Men minns jularna hos mormor och morfar och farmor och farfar med värme.

Allt från hur magiskt allt kändes till hur maten doftade, förväntningarna inför tomtens ankomst och hur vi satt framför granen för att titta på de julklapparna som redan låg där under.
För fanns det två likadana paket, så måste de ju vara till oss, mig och tvillingsyrran.

Har du någon jultradition du håller hårt på och vilken är den?

Det finns många traditioner som jag inte vill vara utan på julen.
Allt från Bingolottos uppesittarkväll den 23 december, då hela familjen sitter samlad och äter massa gott.

Och att inte sitta bänkad framför Tv’n klockan 14:55, för att se när årets julvärd tänder ljuset och ”Kalle Anka” börjar, kommer inte på frågan.
”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” lika så, då det blivit till en mysig och lugn stund att gå ifrån mitt i julfirandet. 


 Med vilka 5 ord skulle du beskriva din jul?

Tradition, värme, familj, lugn och ro.


Julklappar är ju alltid en känslig fråga. Hur mycket ska man köpa för och vilka ska vi köpa till och med mera? Kan man inte köra julklappsspelet istället? Vilka tanka har du kring julklappar? 

Jag älskar julklappar!
Både att få men kanske ännu hellre att ge till nära och kära.
Senaste åren upplever jag att det nästan ses som lite ”fult” att köpa julklappar och det är tråkigt att det ska vara på det sättet.

I vår familj och närmsta släkt ger vi julklappar till varandra.
Våra barns klappar drar lätt iväg, men de är båda två så tacksamma och glada för allt de får, så det är bara roligt och vi har möjligheten till det.

Själv tycker jag att det är upp till var och en hur man väljer att göra och det finns verkligen inga rätt eller fel.
Vill man hoppa över julklappar så gör man det, vill man köra julklappsspelet, ge bort hemskickade vantar eller köpa en dyr julklapp, så går det precis lika bra. ☺️

Stort tack till Jessica  för att du ville vara med
 som Veckans Julgäst 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...