onsdag 7 december 2022

Veckans julgäst vecka 49

 



Veckans julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor  

Denna veckans gäst är Johanna som har julkontot johannasjulmys.




Hur kom det sig att du startade ett julkonto?

 För att verkligen kunna gå all in med julig inspiration och tips redan i slutet av augusti när jag själv börjar längta efter julen igen utan att folk ska störa sig på att jag postar juliga inlägg på min vanliga Instagram. Och den gemenskapen och glädjen man hittat på andra julkonton, alltså wow 😍

 Vad betyder julen för dig? 

 Jag har alltid älskat julen och det har varit en viktig högtid när jag växte upp, min pappa samlar på tomtar och gamla juldukar och han gjorde allt för att julen skulle bli magisk för oss barn. Han och mamma pyntade natten före julafton när vi barn var riktigt små, så när vi kom ner på julaftons morgon var hela huset förvandlar till en varmt och mysig juldröm. Den känslan är svårslagen och något jag bär med mig för resten av livet och vill föra vidare till mina egna barn.

Vilka maträtter måste finnas på ditt julbord samt vilka hade kunnat ta bort om det blir kris?

 Det jag äter på julbordet är julskinka, rödbetssallad, hemmagjorda köttbullar, griljerad lax, ägghalvor med majonnäs och räkor, stekta kantareller, brysselkål stekt i smör och sirap, mammas krabbsallad (som hon fått recept på av sin farmor), potatisgratäng (äter inte lök och ansjovis), julknäcke med Julost och så dricker jag enbärsdricka till. 
Det som verkligen kan kvitta för mig är sillen, omeletten, sylta och alla korvar. 

Med vilka 5 ord skulle du beskriva din jul? 

 Magisk, stämningsfull, mysig, traditionsbunden och varm.


 Har du någon jultradition du håller hårt på 
och vilken är den? 

 Att det är jag som klär julgranen och pyntar hela huset. Det vill jag få göra själv. Barnen får pynta sina egna rum dock för det fick vi göra när vi växte upp jag och mina syskon.

Stort tack Johanna för att du ville vara med som Veckans Julgäst 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...