tisdag 31 oktober 2023

Tomtebyn Vellingeblomman 2023

 


Årets Tomteby 2023 på Vellingeblomman öppnades igår måndagen den 30 oktober.  






Hur söta är inte dessa burkar med nötknäppare på? Engelska småkakor med bitar av smörkola 


När killarna här var mindre bar det alltid iväg måndag eller tisdag under höstlovet till Vellingeblomman för att jag ville se Tomtebyn och killarna ville kolla in  alla häftiga halloween utstyrslar.


I år har jag snöat in mig på pepparkakshus och detta huset skulle jag lätt vilja ha hemma på köksbänken





Denna ljusstake i form av en hjort och dess horn hade passat perfekt till juldukningen 



Numera får jag inte killarna med mig så själva halloween utställningen hoppar jag numera över och går direkt på Tomtebyn istället. 

Fastnade för dessa fina julgransspiror men det får vänta tills vi har köpt en ny plastgran. 


Funderade på att köpa denna sko fylld med badskum som en julklapp.




Tyvärr är inte Tomtebyn som det en gång var, det är inte riktigt samma julkänsla där längre. Förr var det mer samlat och det var riktigt mysigt. Idag är det utspritt lite överallt med annat mitt emellan överallt. Café mitt i och barnavdelning. Förr var det ett café ute på gården, Farmor Idas café som idag har blivit en bistro och så har man Café Emil inne i smeten. 








Höstlov denna veckan vilket innebar många barnfamiljer på besök där idag. Men jag får ändå säga att det gick väldigt smidigt åt där idag. 




Om du vill ha ett ljus som verkligen doftar som en julgran rekommenderar jag varmt detta ljuset från Heart and Home


Har du vägarna förbi Vellinge tycker jag absolut du ska en tur inom Vellingeblomman och besöka Tomtebyn men har du långt att köra passa på att besöka andra juliga ställen också i samband med besöket så du får ut lite mer julkänsla av besöket. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...