fredag 24 november 2023

Drömmar

 


Något jag älskar med julen är det stora julbaket. När jag var liten bakade mamma och pappa nästan varje kväll någon sorts kaka från början av december fram till lucia. Det luktade alltid så gott hemma. 

När jag blev äldre vart det min och pappas gemensamma aktivitet, då stod vi i köket om kvällarna och bakade. Senare när jag flyttade hemifrån blev det att vi körde en heldag i köket. Degar och plåtar överallt i hela köket. När vi hade bakat färdigt skulle vi alltid provsmaka alla sorterna tillsammans med ett glas julmust. Idag finns inte min pappa längre med gud vad jag kan sakna våra stunder i köket där han också delade med sig av sina hemliga knep och recept. 

Idag är det en månad kvar till jul och idag blev det premiär på årets julbak. Nu när man är äldre, jobbar heltid och har familj kan jag bättre förstå mina föräldrar att det blev bakat en sorts kaka varje kväll för att hinna med allt. 

Först ut i år blev drömmar. Blev vanliga drömmar i år, en kaka min pappa älskade att baka till julen men då med saffran i. 



Recept drömmar 35 st

100 g rumsvarmt smör

3 dl strösocker 

1 dl rapsolja 

4 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker 

1 tsk hjorthornssalt 



Rör runt smöret och sockret poröst, tillsätt lite olja i taget och rör runt. Tillsätt vaniljsockret och rör runt, degen är lite kladdig. Häll 1 dl vetemjöl i en kopp och tillsätt hjorthornssaltet och rör runt med en gaffel, häll över mjölblandningen i degen och rör runt, tillsätt resten av mjölet lite i taget och rör runt tills degen känns smidig. Pudra bakbordet med lite mjöl och rulla lätt degen och dela den i två halvor och rulla ut i längder. Dela längderna i mindre bitar och rulla dem till en boll och lägg dem på en bakpappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen på 150 grader (varmluftsugn) i ca 20 min.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...