söndag 12 november 2023

Recept adventskakor

 




Årets första adventsfika kommer allt närmre och det är dags att sätta igång baket. 

Ena sonen hade ett önskemål här och givetvis ställde jag upp det då det inte var något större önskemål.

Så i torsdags satte jag igång årets bak till adventsfikan, det stora julbaket kommer längre fram.

Först ut att baka blev de klassiska hallongrottorna men här tog jag en bit mjölkchoklad istället för sylten. Jag köpte en rulle Marabou mjölkchoklad, enkla att bara trycka ner kakan. 


Recept Mjölkchokladgrottor 30 st

300 g smör rumsvarmt 

1,5 dl strösocker 

7,5 dl vetemjöl

2 rullar Marabou mjölkchoklad 

Blanda ihop smör och socker, häll sedan i mjölet och knåda ihop degen ordentligt, jag brukar knåda ihop den är med händerna men det går också att använda en maskin.

Dela degen i två bitar och rulla ut till två längder, dela dem till 30 bitar och rulla ihop dem till bollar. Lägg dem på en bakpapperklädd plåt och gör ett tumtryck i mitten. Tryck ner en chokladbit i tumtrycket. 

Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 16 minuter. Låt dem svalna på ett bakgaller. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...