onsdag 22 november 2023

Veckans Julgäst vecka 47

 



Veckans julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor  


Denna veckans gäst är Marie som har julkontot stralande_jul




Hur kommer det sig att du älskar julen?

Stämningen: julen är magisk med gemenskapen, traditioner, dofter, smaker, julmusik, julljus. Jag älskar allt med julen och det har jag gjort så länge jag kan minnas. När jag var barn startade förberedelserna med att stöpa ljus och stoppa korv tillsammans med mormor och morfar. Mammas hemgjorda paketkalender och pepparkaksbak. Men jag tycker även att det är viktigt att komma ihåg att förberedelserna ska kännas roliga och inte stressande. Det man inte hinner laga själv finns att köpa och jag vill även nämna att knytkalas är perfekt till julen.


Något du absolut inte kan vara utan under julen och varför kan du inte det?

Gemenskapen. Under pandemin var vi många som fick fira julen utan nära och kära. Ingen borde behöva sitta själv på julen.


Om du har en julgran, hur ser den ut? Disney, traditionell, minimalistisk, överdåd?

Vi har två julgranar. Numera kläs de ganska traditionellt. Men när vi började med att ha två julgranar istället för en var våra barn små och vi ställde en julgran i deras lekrum som de fick bestämma över. Allt deras egenhändigt gjorda pynt och en ljusslinga i färg medan julgranen i vardagsrummet var traditionell. När barnen blev äldre ville de klä sin julgran alltmer traditionellt.


Vart firar du helst jul och varför?

Vi har firat julen hemma hos oss sedan 2004. Jag har älskat att samla släkten här hemma och skapa sagolika jular för dem. Jag tycker om att fira julen hemma men tar gärna emot hjälp med mat och disk.


Beskriv din jul med tre ord 

Magisk, stämningsfull och strålande 


Stort tack  Marie för att  du ville vara med som Veckans Julgäst 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...