onsdag 29 november 2023

Veckans Julgäst vecka 48

 




Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor


Denna veckans gäst är Ulrika som har julkontot tomtar.pa.loftet 




Hur kommer det sig att du älskar julen?

Älskan till julen har vuxit fram. Som litet barn var de magisk men som större barn med skilda föräldrar blev den bara hemsk. Jag jobbade alla julaftnar i 10 års tid för att slippa firandet. Men idag har jag lärt mig att älska julen, julen som jag ser på den. Julen för mig är inte själva julafton, den plockar jag fortfarande gärna bort utan det är alla andra dagar från mitten av november till början av januari. Att få mysa till sitt hem med varma färger, jularrangemang både högt och lågt, all stämningsfull belysning och bara njuta av doften hyazint/apelsin/kanel det ger en hemtrevliga känslan som ger mig ro och det är jul för mig.


Ditt första julminne 

Mitt första julminne är hos min mormor, en person som sen blev väldigt viktig för mig. Jag minns att vi med alla vuxna och barn var 14 personer som dansade runt granen i mormors lilla 2:a.


Vad måste finnas på ditt julbord och vad kan du vara utan?

Mammas julskinka är ett måste oavsett dag, den är gudomlig… kokt i timmar med mycket kärlek och omsorg så alla sen kan njuta av dopp i grytan. Allt i havet går helt bort, finns alltid på julbordet men det springer jag fort förbi.


Ditt bästa spartips inför julen?

Det är gemenskapen som gör det, så mitt spartips till julen är att inget blir bättre för det är överdådigt. Gör knytis av julen, kan faktiskt bli riktigt roligt. Börja i tid, varför inte köpa en julklapp i augusti eller baka i oktober.


Din jul med tre ord 

Varm mysig strålande


Stort tack  Ulrika för att  du ville vara med som Veckans Julgäst 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans Julgäst vecka 51

  Veckans Julgäst, varje onsdag fram till jul bjuds ett julkonto på Instagram in på att svara på fem frågor Denna veckans gäst är Hanna som ...